kerkAccept in de praktijk #3: in gesprek met Alda Nijkamp van de Hervormde Gemeente Rijssen
Voor dit derde deel van de serie kerkAccept in de praktijk spraken we met Alda Nijkamp, werkzaam op het kerkelijk bureau van de Hervormde Gemeente Rijssen. Bij deze Overijsselse gemeente verliep de omschakeling naar kerkAccept vlekkeloos en werd er direct enthousiast gereageerd op de eerste aanschrijving. Op het kerkelijk bureau zijn ze bovendien blij met de nieuwe mogelijkheden. “De betalingen worden direct verwerkt in de Scipio Online-bijdragenadministratie, dat is echt een enorme vooruitgang ten aanzien van de oude situatie.”
1: Waarom heeft u voor kerkAccept gekozen?
“We vinden het belangrijk om met de tijd mee te gaan. Met andere woorden: we willen dat onze gemeenteleden uit verschillende betaalmethoden kunnen kiezen. Aangezien online betalen steeds meer de norm wordt leek kerkAccept ons een mooie mogelijkheid, als eigentijds platform.”
2: Hoe heeft u het activatie- en implementatieproces ervaren/vormgegeven?
“De invoering verliep eigenlijk heel eenvoudig. Dit kwam mede door de duidelijke informatie (zoals de speciale folder). Daarnaast hebben we deelgenomen aan de kerkAccept-workshop, waarin alle onderdelen uitvoerig werden toegelicht. De enige “uitdaging” was in die zin het koppelen van de betaalprovider (Mollie), maar dit stelde achteraf gezien ook weinig voor.”
3: Hoe hebben de leden het betalen via kerkAccept ervaren? Was er bijv. weerstand, of koste het moeite mensen te overtuigen?
“We hebben de komst van kerkAccept vooraf aangekondigd in het kerkblad. Hierbij hebben we aangegeven dat er een nieuwe betaalmethode beschikbaar komt. Tegelijkertijd hebben we hierbij aangegeven dat facturen ook op een andere manier voldaan kunnen worden. We hebben totaal geen weerstand ondervonden bij de omschakeling naar kerkAccept. Integendeel: de eerste dagen na het versturen van de e-mail/brief kregen we direct veel positieve reacties!”
“Het afboeken van al deze bedragen kostte in het verleden erg veel tijd. Tijd die we ons nu kunnen besparen.”
4: Wat was het resultaat?
“Het is nu nog niet helemaal duidelijk wat het resultaat zal zijn, simpelweg omdat we kerkAccept nog niet zo lang gebruiken. De voorlopige resultaten stemmen in ieder geval positief. We proberen leden zoveel mogelijk per e-mail te benaderen, aangezien dit laagdrempelig is. Het kan natuurlijk voorkomen dat een lid een e-mail over het hoofd ziet, maar een herinnering is dan snel verstuurd. We proberen dit proces zo goed mogelijk te monitoren, zodat de kans dat er betalingen worden gedaan toeneemt.”
5: Hoe hebben jullie het verwerken van de ontvangsten op het kerkelijk bureau ervaren?
“De betalingen worden direct in Scipio Online verwerkt, dat is een enorme vooruitgang ten aanzien van de oude situatie. Zeker met bijvoorbeeld de solidariteitskas; we hebben zo’n achttienhonderd leden die geen incasso willen laten uitvoeren. Het afboeken van al deze bedragen kostte in het verleden erg veel tijd. Tijd die we ons nu kunnen besparen.”
6: Hoe was het resultaat in verhouding tot de kosten?
“Zoals al eerder een keer door Hagru is aangegeven: ongeveer 70 tot 80 procent van de leden heeft er geen moeite mee om de transactiekosten te voldoen. Dus uiteindelijk vallen de kosten erg mee, zeker wanneer je het vergelijkt met overboekingen via de bank.”