kerkAccept in de praktijk #4: in gesprek met Amerik van der Plas en Marianne Bouwman van de Hervormde Gemeente Katwijk aan Zee
Voor dit vierde deel van kerkAccept in de praktijk we met Amerik van der Plas en Marianne Bouwman, beiden werkzaam op het kerkelijk bureau van de Hervormde Gemeente Katwijk aan Zee. In deze gemeente heeft men kerkAccept, het nieuwe betaalplatform voor kerken, omarmd. De eerste (betaal)successen zijn inmiddels een feit. Wij waren nieuwsgierig naar het verhaal achter het succes en spraken met Amerik van der Plas en Marianne Bouwman, beiden werkzaam op het kerkelijk bureau. “Dankzij kerkAccept hebben we zakelijk succes, maar de mens staat bij ons altijd centraal.”
1: Waarom heeft u voor kerkAccept gekozen?
Amerik: “De Acceptgiro zou gaan verdwijnen. Die aankondiging hadden we al vaker gehoord, maar deze keer werd er daadwerkelijk een deadline genoemd. Dit was voor ons reden om opzoek te gaan naar een alternatief. Overigens bleek destijds uit een peiling dat zo’n tien procent van ons ledenbestand acceptgiro’s gebruikte. Onze gemeente staat bovendien open voor vernieuwing, dat hadden we nodig.” Marianne: “We hebben ons natuurlijk afgevraagd: waarom zouden we het nu ineens anders moeten gaan doen? Veel kerkgenootschappen lieten het een beetje op z’n beloop, dat wilden wij voorkomen. En we maakten al gebruik van Scipio Online, waardoor kerkAccept een logische keuze was.”
2: Hoe heeft u het activatie- en implementatieproces ervaren/vormgegeven?
Marianne: “We hebben het vooraf uitgebreid gecommuniceerd. Hierbij hebben we met name ingezet op het verdwijnen van de Acceptgiro, want dit speelde niet zozeer alleen bij ons.” Amerik: “We leven in 2022, dat was vorig jaar kortgezegd de boodschap. Daar hoort natuurlijk een stuk uitleg bij. De nadruk lag op het feit dat online betalen niks nieuws is, dat heel veel organisaties ons voorgingen. Op die manier hebben we geprobeerd het vertrouwen van de leden te winnen. Zonder dwang overigens: we bieden mensen nog steeds de mogelijkheid om via automatische incasso te betalen. Wie graag persoonlijk een bedrag wil pinnen kan zelfs hier aan de balie terecht. Die persoonlijke benadering is cruciaal. Zakelijk zijn we graag succesvol, maar de mens blijft bij ons altijd centraal staan.”
“Zakelijk zijn we graag succesvol, maar de mens staat bij ons altijd centraal.”
3: Hoe hebben de leden het betalen via kerkAccept ervaren? Was er bijv. weerstand, of koste het moeite mensen te overtuigen?
Marianne: “We gebruiken kerkAccept momenteel onder meer voor de solidariteitskas en het verjaardagsfonds. Ook sturen we leden een herinnering voor Actie Kerkbalans. Mensen reageren eigenlijk altijd positief, we krijgen vaak terug dat het gebruiksvriendelijk is. Betaalgemak speelt een cruciale rol.”
4: Wat was het resultaat?
“Voor een echte meting is het nog wat vroeg, maar we merken nu al dat de administratieve last is verminderd dankzij de automatische verwerking in de bijdragenadministratie. Daarnaast hebben we minder kosten, want we besparen met kerkAccept onder meer op papier (drukkosten). Het lijkt er ook op dat betalingen sneller worden overgemaakt dan voorheen, en we hebben direct zicht op wie wel of niet betaald heeft zodat we herinneringen kunnen sturen.”
5: En hoe was het resultaat in verhouding tot de kosten?
Marianne: “Door mensen aan te schrijven hebben we in korte tijd ruim drieduizend e-mailadressen verzameld. Deze leden hebben een brief gekregen en vervolgens hun e-mailadres online (via onze website) doorgegeven. De meeste mensen vinden het prima om hun e-mailadres te delen, net zoals de meeste leden er geen moeite mee hebben om de transactiekosten te betalen. Bij de solidariteitskas was vierennegentig procent van de leden hiertoe bereid.”
Tips voor andere gemeenten die kerkAccept gebruiken of geïnteresseerd zijn? “Doen!”, reageren zowel Amerik als Marianne enthousiast. Amerik: “Natuurlijk is het even wennen in het begin”, maar het heeft teveel voordelen om het niet te doen. Voor twijfelaars delen we met alle plezier ons verhaal.”