kerkAccept in de praktijk #8: Goudse kerkAccept-successen smaken naar meer
Voor een nieuw hoofstuk van het kerkAccept-succes bezochten we de Protestantse Gemeente Gouda. Het Zuid-Hollandse Gouda, bekend van haar kazen en stroopwafels. Niet bepaald om de hoek (vanuit Groningen), maar de mooie resultaten waren genoeg aanleiding voor een interview op locatie. Rond het middaguur liepen we binnen bij het Kerkelijk Bureau, waar we werden verwelkomd door Annette van Hoogdalem, Marja Voogt en Arna Stam. Al snel werd duidelijk dat kerkAccept in Gouda een positieve draai heeft gegeven aan het verwerken van de bijdragen. “De betalingen komen via kerkAccept sneller binnen, dat is duidelijk merkbaar.” Een gesprek met Annette van Hoogdalem.
Besluitvorming binnen kerken wil nog wel eens moeizaam verlopen, maar dat is in Gouda zeker niet het geval. “Ik heb de keuze om voor kerkAccept te gaan zelf gemaakt. Toen duidelijk werd dat de acceptgiro zou verdwijnen heb ik het college van kerkrentmeesters benaderd. Zij gaven eigenlijk meteen groen licht, zodoende kreeg ik het vertrouwen om ermee aan de slag te gaan. We zijn wat dat betreft gericht op zelfsturing. De coronacrisis heeft ons daarnaast digitaal een stuk vaardiger gemaakt, want ineens moesten we wel.”
Inmiddels hebben ze de nodige ervaring opgedaan met kerkAccept en zijn er plannen om het platform breder in te zetten. “We zijn voorzichtig begonnen, met het kerkblad als eerste doel, om eens te kijken hoe het bevalt. Dit liep verrassend goed. Vervolgens hebben we het ingezet voor de paascollecte, wat eveneens lekker liep. Het idee is nu om kerkAccept ook te gaan gebruiken voor andere doelen, zoals de solidariteitskas en de eindejaarscollecte.”
“Er zijn aanzienlijk meer leden die digitaal betalen”
Ingeburgerd
Het activeren en configureren van kerkAccept stelt weinig voor, Annette kan dit als ervaringsdeskundige bevestigen. “Het ging allemaal erg soepel. De betaalprovider vroeg om een paar bewijsstukken. We hebben toen even contact gehad met Hagru en ook rechtstreeks met de betaalprovider, om een en ander af te stemmen. Daarna konden we aan de slag.”
En dan zijn we natuurlijk benieuwd naar het vervolg: hoe reageren de leden?
“De eerste reacties zijn positief, vooral met betrekking tot gebruiksgemak. Leden geven bijvoorbeeld aan dat ze het een makkelijke manier vinden om te betalen, onder meer via de groene knop in de e-mail. Die springt meteen in het oog. Ook de QR-code wordt heel veel gebruikt en is intussen helemaal ingeburgerd. Wat daarbij meehelpt is dat we de komst van kerkAccept vooraf hebben gecommuniceerd. Zo hebben we het aangekondigd via de zondagsbrief, aan de hand van een aparte flyer, en heeft er tevens een aankondiging gestaan in het kerkblad. Alles om de leden zo goed mogelijk te informeren. Dit heeft geresulteerd in aanzienlijk meer leden die digitaal betalen.”
Voor leden die nog geen betaling hebben gedaan is het mogelijk om via kerkAccept een herinnering te sturen. “Dit hebben we tot nu toe nog niet gedaan, maar we zijn van plan om deze mogelijkheid wel te gaan gebruiken. Leden vinden het vaak fijn om geïnformeerd te worden, het is toch min of meer een soort service.
We versturen de eerste betaalverzoeken nu zowel per brief of e-mail. Om de verhoudingen weer te geven: we hebben nu ongeveer 2500 e-mails verzonden en 1800 brieven verstuurd. Een groot deel van de leden ontvangt tegenwoordig het liefst alles digitaal.
Voordelen
Een belangrijke peiler van kerkAccept is de kostenbesparing voor de gemeente. Kortom: meer geld, met minder inspanning. Hoe zit dat in Gouda? “We besparen sowieso op kosten als het gaat om het aanschrijven. Zoals aangegeven vinden veel mensen het prima om alles digitaal te doen, dus we sturen minder brieven. Met de laatste 2 collectes hebben we in totaal zeker 1500 euro bespaard. Ook voor de solidariteitskas verwachten we een grote kostenbesparing. Als het gaat om de transactiekosten dan merken we dat leden het doorgaans geen probleem vinden om deze te voldoen.
Wat we ook merken: we besparen heel erg op tijd. Het verwerken van de betalingen is een stuk eenvoudiger geworden, dankzij de rechtstreekse koppeling met Scipio Online. Eigenlijk hebben we hier helemaal geen omkijken meer naar, het gaat allemaal zo de bijdragenadministratie in.”
Redenen genoeg dus om kerkAccept te gebruiken. De drie grootste voordelen samengevat komen dan ook niet als een verrassing. “Laagdrempelig betalen, minder papieren rompslomp en minder invoerwerk. Dat zijn wel de belangrijkste dingen.”
Ervaringen
Inmiddels hebben we al een hele serie kerkAccept-interviews gedaan, op uiteenlopende locaties. Zo bezochten we onder meer Assen, Beilen en Katwijk aan Zee. Het blijkt (zoals altijd) een kleine wereld te zijn wanneer we Annette vragen wat er voorafging aan de keuze voor kerkAccept. “Toen ik overwoog met kerkAccept te gaan beginnen ben ik opzoek gegaan naar ervaringen van andere gemeenten. Zodoende kwam ik via de website van kerkAccept uit bij het onderdeel “ervaringen”, waar ik een interview las met Amerik en Marianne van de Hervormde Gemeente Katwijk aan Zee. Ik heb vervolgens telefonisch contact opgenomen met hen om te peilen hoe het allemaal werkt en of ze enthousiast waren. Dat waren ze zeker! Dit is dan ook het advies dat ik wil geven aan gemeenten die nog twijfelen, of meer informatie willen: neem contact op met een gemeente die er al mee werkt. Zij kunnen altijd hun ervaringen delen en hebben vaak waardevolle tips.”